piątek, 8 sierpnia 2014

I'm coming out

||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grand Prix – Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Jakub Ciężki, „Rusztowanie I”, 2010, emalia akrylowa, akryl, olej, płótno, 150 x 200 cm, zdj. Jacek Rojkowski
"Malarstwo Jakuba Ciężkiego koncentruje się na zrytmizowanych strukturach różnych obiektów. Wyabstrahowane z naturalnego otoczenia, realistycznie przedstawione: fakturalne kaloryfery, skrzynki na listy, drabinki z placu zabaw, siatki ogrodzeniowe czy ostatnio rusztowania budowlane kontrastują z jednobarwnym, płasko malowanym tłem."
____   _____    ______     _______      ________
taaa
odechciewa się qrtyna
do galerii tych nie-tyle-handlowych-co
wchodzić
żeby nie narazić mózgu na grzmienie
małego prywatnego poczucia wartości
"cykl nazwałem „To read between the lines”, co w języku polskim znaczy „czytać pomiędzy wierszami”. Jednak wolałbym, żeby ten tytuł pozostał w oryginalnej wersji, czyli według dosłownego przekładu brzmi on: „czytać pomiędzy liniami”, ponieważ jest on bliższy mojej intuicji, bo linie odnoszą się właśnie do linii siatek, które znajdują się na obrazie, a mnie interesowała właśnie ta dosłowność."
"Jednocześnie, słowo „pomiędzy” (between) jest chyba słowem kluczem, które od razu przyszło mi do głowy, gdy zaczynałem prace nad tym cyklem. Co się znajduje pomiędzy tymi liniami, czy istnieje jakaś przestrzeń, czy są to płaskie rytmy fragmentów jakiejś rzeczywistości? Czy każdy może odnaleźć, czy tylko ja widzę tam coś ciekawego oprócz formy, oprócz kompozycji."
"Wydaje się, że minimalistyczna forma tych obrazów, naniesienie fragmentów jakichś prętów, siatek jest odwzorowaniem, fragmentaryzacją form przemysłowych, a jednocześnie uniwersalnych kodów wyrażanych symboliką podziałów wertykalnych, horyzontalnych, czy przecinających się."
"Myślę o formach kojarzonych z liniami, wyprowadzonymi z rzeczywistych przedmiotów technicznych, przemysłowych jak metalowe kosze, ogrodzenia, formy konstrukcyjne, które w twoich obrazach pełnią już inną rolę, znakują abstrakcyjną rzeczywistość. Ich zimny puryzm, powodujący wrażenie pustki wprowadza w sferę swoistej kontemplacji. Twoje pierwsze obrazy, oparte na motywach-przedmiotach technicznych, industrialnych, choćby znamienny kaloryfer – obraz powszedniego przedmiotu, przemysłowego wytworu, wpisuje się także w naszą codzienną sferę prywatną."
jawn to be wild
Kenny Pittock

aaaa  yawning before OM
ziewanie przed szczytem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz