Grand Prix – Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
Jakub Ciężki, „Rusztowanie I”, 2010, emalia akrylowa, akryl, olej,
płótno, 150 x 200 cm, zdj. Jacek Rojkowski
"Malarstwo Jakuba Ciężkiego koncentruje się na zrytmizowanych
strukturach różnych obiektów. Wyabstrahowane z naturalnego otoczenia,
realistycznie przedstawione: fakturalne kaloryfery, skrzynki na listy,
drabinki z placu zabaw, siatki ogrodzeniowe czy ostatnio rusztowania
budowlane kontrastują z jednobarwnym, płasko malowanym tłem."
____ _____ ______ _______ ________
taaa
odechciewa się qrtyna
do galerii tych nie-tyle-handlowych-co
wchodzić
żeby nie narazić mózgu na grzmienie
małego prywatnego poczucia wartości
"cykl nazwałem „To read between the lines”, co w języku polskim
znaczy „czytać pomiędzy wierszami”. Jednak wolałbym, żeby ten tytuł
pozostał w oryginalnej wersji, czyli według dosłownego przekładu brzmi
on: „czytać pomiędzy liniami”, ponieważ jest on bliższy mojej intuicji,
bo linie odnoszą się właśnie do linii siatek, które znajdują się na
obrazie, a mnie interesowała właśnie ta dosłowność."
"Jednocześnie, słowo „pomiędzy” (between) jest chyba słowem kluczem,
które od razu przyszło mi do głowy, gdy zaczynałem prace nad tym
cyklem. Co się znajduje pomiędzy tymi liniami, czy istnieje jakaś
przestrzeń, czy są to płaskie rytmy fragmentów jakiejś rzeczywistości?
Czy każdy może odnaleźć, czy tylko ja widzę tam coś ciekawego oprócz
formy, oprócz kompozycji."
"Wydaje się, że minimalistyczna forma tych obrazów, naniesienie fragmentów
jakichś prętów, siatek jest odwzorowaniem, fragmentaryzacją form
przemysłowych, a jednocześnie uniwersalnych kodów wyrażanych symboliką
podziałów wertykalnych, horyzontalnych, czy przecinających się."
"Myślę o formach kojarzonych z liniami, wyprowadzonymi z
rzeczywistych przedmiotów technicznych, przemysłowych jak metalowe
kosze, ogrodzenia, formy konstrukcyjne, które w twoich obrazach pełnią
już inną rolę, znakują abstrakcyjną rzeczywistość. Ich zimny puryzm,
powodujący wrażenie pustki wprowadza w sferę swoistej kontemplacji.
Twoje pierwsze obrazy, oparte na motywach-przedmiotach technicznych,
industrialnych, choćby znamienny kaloryfer – obraz powszedniego
przedmiotu, przemysłowego wytworu, wpisuje się także w naszą codzienną
sferę prywatną."
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz